חגים הקשורים לפסחא

 התוכן 

יום רביעי של האפר (קתולים)  הערצת האיקונות (אורתודוקסים, ארמנים, קופטים, סורים) הערצת האיקונות (מלכיתים) השבת של תחילת הלנט (קתולים, ארמנים, סורים, קופטים, אורתודוקסים) פתיחת הוילונות (ארמנים) יום ראשון של הדקלים (פרנציסקנים בכנסיית הקבר, העדה הקתולית בסנט סלבדור, המלכיתים, תהלוכה קתולית מבית פאגי, אורתודוקסים (מוצאי שבת) מבית פאגי, אתיופים). רחיצת הרגליים (קתולים בכנסיית הקבר, פרנציסקנים בסנקולום, מלכיתים, ארמנים קתולים, אורתודוקסים, קופטים, אתיופים, ארמנים, סורים) תהלוכת נרות מגת שמנים (קתולים) תהלוכות דרך הייסורים (קתולים, אורתודוקסים, אתיופים וקופטים) יום שישי (אצל האתיופים) לוויות לישוע (במינזרים האורתודוקסים, הקהילה האורתודוקסית בחצר כנסיית הקבר, הסורים, הארמנים, נזירי מסדר הטאפוס בכנסיית הקבר,טקס צליבה ולווייה מלכיתית, העדה הקתולית בסנט סלבדור, לווייה פרנציסקנית בכנסיית הקבר) חלוקת הקטמה (אתיופים), טקס האש הקדושה (אורתודוקסים) פסחא (אתיופים) שבת האור קתולית (טקס טבילת הנר, מלכיתים, הודים, הקהילה בסנט סלבדור, בסנטה אנה, בנוטרדאם) פסחא בכנסיית הקבר (אורתודוקסים, קופטים) פסחא (ארמנים) תהלוכת הרלקוויות (ארמנים) תהלוכת גבירתנו של הכרמל (קתולים ומלכיתים בחיפה) קורפוס כריסטי (קתולים) העלייה לשמיים (כנסיית העלייה: קתולים, אורתודוקסים, ארמנים, קופטים סורים) העלייה לשמיים (רוסים בכנסיית העליה לשמים הרוסית) פנטקוסט (סורים, ארמנים, אורתודוקסים בסנקולום) נבי מוסא (מוסלמים)

 יום רביעי של האפר 

אצל הקתולים יום רביעי של האפר פותח את הלנט, ארבעים ימים של צום לפני הפסחא הנוצרי. ביום זה נוהגים לשים אפר (משתמשים באפר שללולבים מיום ראשון של הדקלים) על הראש או מסמנים באפר צלב על המצח. בצילום: הכומר של כנסיית פטרוס הקדוש ביפו מניח אפר על ראשי הקהילה הפולנית-נוצרית. צולם ביום 13.2.2013.

ash day

 

 הערצת האיקונות 

ביום ראשון הראשון ללנט, חל יום הערצת האיקונות, יום זיכרון להשבת האיקונות בפולחן האורתודוקסי אחרי תקופה של איקונוקלסטיקה – ניפוץ האיקונות. ביום זה מתקיימת תהלוכת איקונות ב"כנסיית הקבר" של האורתודוקסים. הארמנים, הקופטים והסורים (יעקוביטים) עורכים תהלוכות יפות לציון תחילת צום הלנט. בטקס האורתודוקסי:icones 1ortho 1ortho 2ortho 3ortho 4ortho 5

בטקס הארמני:

armen 2icones 3

הפטריארך הקופטי בפעולה:icones 4

והפטריארך החדש (2016):Untitled-3

בטקס הסורי:icones 5

 יום האיקונות בכנסייה המלכיתית 

במאה השמינית החלה תנועה שראתה בהערצת האיקונות עבודת אלילים. במשך כמה עשרות שנים נאסר השימוש באיקונות והאיקונות הושמדו -"איקונוקלסטיקה" = ניפוץ האיקונות. אבל דרישת המאמינים גברה על האיסורים ובאמצע המאה התשיעית חזרו האיקונות – חזרו בגדול – עם האיקונוסטזיס (נושא האיקונות), המחיצה בין החלק בכנסייה המוקדש לקהל והחלק המקודש בו המזבח ואליו נכנסים רק המשרתים בקודש. את תאריך חזרת האיקונות, יום הערצת האיקונות, חוגגים הנוצרים ביום א' הראשון של הלנט. DSC_0157

"מלכיתים" – כך מכונים בני העדה היוונית-קתולית. זו עדה שפרשה בתחילת המאה ה-17 מהעדה האורתודוקסית וקבלה את מרות האפיפיור. כתוצאה מכך הם קתולים אך הפולחן שלהם ביזנטי, כשל האורתו-דוקסים, ולכן הם חוגגים את יום האיקונות. בצילום – הפטריארך היווני-אורתודוקסי, בבגדי טקס, אוחז במטה הבישוף הביזנטי.DSC_0105

בירושלים בני העדה מעטים, ופרט לפטריארך משרת בכנסייה כומר אחד ושאר כלי הקודש הם מתנדבים מבני הקהילה. לכן בתהלוכה החגיגית שמקיפה את הכנסייה (מבפנים) משתתפים ילדים.DSC_0146

אחרי האוכריסטייה מתקיימת בתוך הכנסייה תהלוכה בה צועדים רוב המשתתפים, כשהם נושאים איקונות.Untitled-1DSC_0210

ולבסוף עומדים כולם בתור ומנשקים איקונה קדושה שבידי הפטריארך. הפטריארך מחזיק בידו מפית בה הוא מנקה את האיקונה אחרי כל נישוק.2

 תמונות בתהלוכה 

תהלוכת השבת של תחילת צום הלנט של הקתולים בכנסיית הקבר 21.2.2015. תהלוכה כזאת מתקיימת כל שבת משבתות הלנט. מוליכים אותה הנזירים הפרנציסקניים והיא יוצאת מהאזור הקתולי (מרים המגדלית) דרך האמבולטוריום, יורדת למערת מציאת הצלב, עולה לגולגותא ומקיפה את האדיקולה.DSC_5144DSC_5318DSC_5196DSC_5244DSC_5357DSC_5295

 חמש עדות בבת אחת 

2015, שבת הראשונה לצום הלנט לעדות המזרחיות היא גם השבת השנייה לקתולים. חמש העדות המחזיקות בכנסיית הקבר מקיימות בו טקסים יפים פחות או יותר באותו הזמן. זו הזדמנות להכיר את הקוואסים שלהן, וגם קצת תמונות מהטקסים, לפי סדר הגעת התהלוכות.DSC_5977DSC_5969DSC_5939DSC_5822DSC_5958lent armenian

DSC_5903הסורים (סיריאנים), קהילה נוצרית קטנה, מגיעים בבוקר בתהלוכה ומקיימים מיסה חגיגית בקפלה הקטנה שלהם, קפלת ניקודמוס, שלא שוקמה אחרי השריפה של שנת 1808.DSC_6010lent syriansDSC_5996DSC_5876

הקופטים הם עדה קטנה והם מקיימים טקס ליד הקפלה הזעירה שלהם, מאחורי הקבר הקדוש.DSC_6005DSC_6000DSC_6048

DSC_5922DSC_5837DSC_5867

ortho

למה הן עושות את זה? – נשים מניחות ראשן בתפילה על המזבח שמעל לעמוד ההלקאהDSC_5812

 טקס פתיחת הוילונות
בקתדרלת סורפ האגופ הארמנית בירושלים, ביום ראשון, 13.4.2014DSC_5223

קתדרלת סורפ האגופ (בארמנית יעקב הקדוש) בירושלים היא (לדעתי) היפה בכנסיות העיר. קירותיה מכוסים באריחים יפים כחולים בחלקם התחתון ומעליהם ציורים קדושים. אין חשמל בכנסייה, רק אור מנורות שמן, ולכן האפלולית המשרה אוירה מיסטית. עם כניסת תקופת הלנט מכסים את האיקונות ואת המזבחות שבכנסייה בוילונות, רובם בדים עתיקים רקומים. לכל וילון צמוד מספר. במוצאי יום ראשון של הדקלים המציין את סיום הלנט ותחילת השבוע הקדוש מתקיים טקס פתיחת הוילונות.DSC_5208

DSC_5287

 התפילה הארמנית מתחילה בנקישה סמלית על הסימנדריון – גונג עץ ששימש (יחד עם גונג מתכת) לקרוא את המאמינים לתפילה בתקופות שהנוצרים היו תחת שלטון מוסלמי ולא הותר להם להשתמש בפעמונים.DSC_5187

את התפילה מלווה מקהלה. אנשי המקהלה, בבגדים רקומים, שרים כשהם כורעים על ברכיהם.DSC_5200

לאחר התפילה נכנס טור של "פותחי הוילונות", רובם נשים. כולם בלבוש מיוחד ונרות בידיהם. במקור היו אלה בעיקר צליינים, אך כיום רובם אנשי הקהילה הארמנית. כל אחד מפותחי הוילונות משלם תרומה עבור הזכות הזאת.DSC_5239

DSC_5286

 על הבמה עולה הפטריארך ולצידיו שני כמרים. החלק המקודש של הכנסייה, בו המזבח, מכוסה בוילון המסמל את שערי גן העדן. הכמרים כורעים ומתפללים ותוך כדי תפילה מקישים בחוזקה ברצפה במפתח הכנסייה הכבד ובחתיכת עץ. בזמן צום הלנט סגורים שערי השמיים. הכמרים מבקשים שהשערים ייפתחו. מאחורי הוילון עומד סגן הפטריארך המייצג את האלוהים. "האם אתם נקיים מחטא?" – הוא שואל והם עונים (בתרגום חופשי) "אנחנו מלאים בחטאים אך צמנו ארבעים יום וחזרנו בתשובה" התפילה והדפיקות לפתיחת שערי השמיים נענים, ואז פותחים את הוילון וכל פותחי הוילונות פותחים את הוילונות שלהם.DSC_5327DSC_5317

DSC_5335DSC_5387

 

בהתקרב הפסחא מופיעות הביצים המקושטות בדוכני הרובע הנוצרי. הביצה מסמלת את התחייה (של ישוע) כי מביצה, חפץ דומם, בוקעים חיים.easter egges

 יום ראשון של הדקלים 

יום ראשון, 24.3.2013, היה יום ראשון של הדקלים לקתולים. יום זה פתח את השבוע הקדוש והוא בא לציין את כניסתו של ישוע לירושלים כשהוא רכוב על אתון ותושבי העיר יצאו לקראתו בענפי דקלים ושטחו את בגדיהם לפניו, כלומר, כניסת המשיח.

בבוקר חגגו הנזירים הפרנציסקנים בכנסיית הקבר בטקס צבעוני שהסתיים בתהלוכת ענפי דקל:1

palms cath 13

ב-10.00 מתאספת הקהילה הקתולית של ירושלים בכנסיית העדה, סנט סלוואדור. ברחוב נערכות תהלוכות של הצופים הקתולים בבגדי סקוטים ועם תזמורת חמתי חלילים.

palms cath 2

DSC_7084בתוך הכנסייה נערכת תפילה מיוחדת לרגל החג וכל הילדים נערכים לצילום עם הזרים שלהם ועם הכמרים.

palms cath 3

באותה שעה נערך טקס יפה בכנסייה היוונית-קתולית (מלכיתית). עדה קטנה אך טקס יפה. מתחילים בכנסייה ויוצאים לתהלוכה קצרה מחוצה לה.DSC_7052DSC_7139DSC_7161

בשעה 14.30 יצאה תהלוכה נהדרת מבית פאגי שעל הר הזיתים.DSC_7265DSC_7291DSC_7295DSC_7309DSC_7322

ב-16.00 מגיעה התהלוכה אל שער האריות (שאת צל השיניות שלו רואים בתחתית הצילום).

palms cath 4palms cath 64palms 2

 תהלוכת יום ראשון של הדקלים של העדות המזרחיות 

יום ראשון של הדקלים נחגג שבוע לפני הפסחא ובא לציין את כניסתו של ישוע לירושלים כשהוא רכוב על אתון ותושבי העיר קיבלו אותו בענפים ובכפות דקלים כשהם קוראין "הושענא, הושענא…". כניסתו זו של ישוע לעיר באה למלא אחר הכתוב בספר זכריה "…הנה מלכך יבוא לך … ורוכב על חמור…" (ט, 9). השנה חגגו האורתודוקסים (על פי הלוח היוליאני) במוצאי שבת, 27.4.2013, בתהלוכה נהדרת שצאה לעת ערב מכנסיית בית פאגי שעל הר הזיתים.ortho palm 1

ortho palm 2

ביום ראשון בבוקר נערכות תהלוכות מפוארות עם ענפי דקלים בכנסיית הקבר.ortho palm 3

טקס יפה במיוחד התקיים אצל האתיופים, בדיר אל-סולטאן:

palms ethyop 1

palms ethyop 2 palms ethyop 3

 רגליים נקיות 

קודם הסעודה האחרונה פשט ישוע את בגדיו, חגר סינור ורחץ את רגלי תלמידיו. כך הוא הראה להם צניעות ושוויון מה הם. ביום חמישי הקודם לפסחא, מקובל ברוב העדות הנוצריות לחזור על טקס זה: הבכיר בעדה (בישוף או פטריארך) רוחץ את רגלי 12 פחותים ממנו בדרגה. במשך היום נערכים הטקסים האלה בירושלים, ואפשר ללכת מאחד לשני. הייתי שם ביום חמישי, 21.4.2011.

ראשונים הקתולים, בתוך כנסיית הקבר:

CeremonyPics6

הנה הפטריארך הקתולי רוחץ רגלו של אחד הנזירים (צולם 28.4.2013)feet cath 11

לאחר רחיצת הרגליים מתקיים טקס קידוש השמן והמים. ביום חמישי זה מקדשים שמן ומים שישמשו בטקסים במשך כל השנה. (צולם 28.4.2013)feet cath 1

שניים שניים, נציגים של כל קהילה, מביאים כלים של שמן שיקודשו וישמשו בכנסייה שלהם. (צולם 28.4.2013)

feet cath 2

לאחר קידוש השמן והמים מתקיימת בכנסיית הקבר תהלוכת נרות, שהיא לדעתי התהלוכה היפה מכולן (צולם 28.4.2013)feet cath 4

הנזירים הפרנציסקנים מקיימים בשעה 15.30 טקס רחיצת הרגליים בחדר הסעודה האחרונה שעל הר ציון בו הקסטוס רוחץ רגלי שנים עשר תלמידים מצטיינים העומדים לעבור את טקס האישוש (קונפירמציה) בפנטקוסט (שבועות). הוא רוחץ רגל אחת לכל ילד במים ובסבון, מנגב אותה יפה ומנשק אותה. לסיום מקבל כל ילד תעודה ושי. צולם ב-24.3.2016Untitled-1Untitled-2Untitled-3Untitled-4

היהודים הקיצונים ב"קבר דוד" מנסים להפריע לטקס הנוצרי בריקודים לקול רמקולים רועשים. חוסר סובלנות מול טקס של ענווה!Untitled-5

בחמש אחרי הצהריים מקיימים המלכיתים (יוונים-קתולים. עדה קתולית המקיימת פולחן ביזנטי אך על פי הלוח הגרגוריאני) את טקס רחיצת הרגליים בו הבישוף רוחץ רגל לשנים עשר מבני העדה.Untitled-1Untitled-2Untitled-3Untitled-4

האורתודוקסים, בחצר כנסיית הקבר מקיימים את הטקס ב-08.00 בבוקר

CeremonyPics7DSC_8315DSC_8367DSC_8269DSC_8251DSC_8327DSC_8336DSC_8335

אחריהם הקופטים, בכנסיית אנטוניוס הקדוש. הבישוף הקופטי רק מורח מעט מיים על רגלי הכמרים ולנשים שבאות אליו הוא מורח על היד.044copts222070

אחריהם האתיופים בדיר אל-סולטאן. האריבישוף מקדש קערת מים בה טבולים עלים שונים ולאחר מכן מורח בעזרת העלים למי שמבקש מים על הרגל או על היד ולעיתים גם על הראש.

DSC_8381DSC_8460DSC_8438DSC_8489DSC_8556DSC_8534

אחריהם הארמנים, בכנסיית סורפ האגופ (יעקב הקדוש). לנערי המקהלה בגדים רקומים מיוחדים לטקס ורוב הזמן הם שרים כשהם כורעים על ברכיהם

CeremonyPics10DSC_8605DSC_8608DSC_8663DSC_8654DSC_8623

 

בשעה 16.00 מתקיים טקס רחיצת הרגלים אצל הארמנים הקתולים. זו אולי הקהילה הנוצרית הקטנה בעיר, אך יש לה כנסייה ענקית ומפוארת. (28.4.2013)feet ar cath 1

לעדה הקטנה אין שנים עשרה נזירים, כמרים או אפילו גברים, ולכן כאן רוחץ הפטריארך רגלי ילדים מהעדה:feet ar cath 3feet ar cath 2feet ar cath 4

ולבסוף, אחרי הצהריים, הסורים בכנסיית מרקוס הקדוש. הסורים עדה קטנה ואין מספיק כלי קודש שרגליהם ירחצו ולכן רוחצים את רגלי 12 גברים מבני העדה (צולם ביום חמישי, 12.4.2012):

feet syr 1

feet syr 2

אחרי שהפטריארך רוחץ בסבון יפה יפה לכל אחד רגל אחת, הוא מנגב אותה היטב ומורח אותה בשמן מבושם. כתום הטקס נושאים אותו כמה בריונים על כסאו, משם הוא נושא נאום וכך גם נושאים אותו לדירתו.feet syr 3

 תהלוכת נרות
ביום חמישי בערב, בשבוע הקדוש הקתולי, מתקיימת בערב תפילה המונית בכנסיית גת שמנים. לאחר התפילה, ב-22.30 בערך, יוצאים כל המשתתפים, מקבלים נרות ויוצאים בתהלוכה ארוכה המשחזרת את הולכת ישוע תחת משמר מגת שמנים לבית כיפא, הכוהן הגדול. התהלוכה מסתיימת כעבור כשעה וחצי בכנסיית גלי קינטו, לפי המסורת מקום ביתו של כיפא. צולם ב-24.3.2016.Untitled-1Untitled-2Untitled-3

 "משא הצלב" 

ביום שישי, 22 לאפריל 2011, הוא "יום השישי הטוב", נערכו תהלוכות דרך הייסורים האורתודוקסית והקתולית. את התהלוכה הקתולית מסיימים כבר שנים רבות אנשי קבוצה נוצרית משיקאגו שמשחזרים את מסעו האחרון של ישוע בריאליזם הוליבודי, והם האטרקציה של התהלוכות.

CeremonyPics13

CeremonyPics14

לאחר הצליבה – מוליכים את ישוע הבייתהcathol

Untitled-10Untitled-1

 משא הצלב 2017
תהלוכות דרך הייסורים ביום השישי הקדוש 14.4.2017

בשנת 2017 חגגו כל העדות באותו התאריך ולכן היה זה בוקר של תהלוכות. בגלל המגבלות שהטילה המשטרה לא היו משתתפים רבים כמו בשנים קודמות, אך עדיין הייתה התלהבות רבה. האריתראים, כנראה בגלל מחויבות למקומות העבודה שלהם, באו במוצאי שבת. הם עברו, קבוצות קבוצות, לאורך דרך הייסורים בשירה, בתופים ובריקודים.

1. האתיופים: ראשונים צעדו האתיופים. מישהו חבש לראשם כובעי קסקט צבעוניים שמאוד לא התאימו לתלבושתם המסורתית.DSC_0436DSC_0394DSC_0376

2. הקופטים: הקופטים הגיעו בחבורה קטנה אך נלהבת אחרי האתיופים. עד השנה הייתה הצליינות הקופטית מוגבלת בגלל חרם שהטיל הפטריארך הקופטי של מצריים. השנה הם צעדו בתהלוכת יום השישי זו הפעם הראשונה.DSC_0438

3. האורתודוקסים: התהלוכה האורתודוקסית הייתה רבת המשתתפים מכולן. רוב הצועדים היו צליינים רוסים ורובם נשאו צלבים אישיים. צלב שנישא בתהלוכה מקבל קדושה ולכן חלק מהצועדים נשאו כמה צלבים מהודקים זה לזה, להביא לחבריהם שלא יכלו לבוא לירושלים.DSC_0524DSC_0566DSC_0543DSC_0489

4. הקתולים: אחרונים צעדו הקתולים. עד לפני שנים ספורות הייתה מגיעה בסוף התהלוכה הקתולית קבוצת שחקנים משיקגו ששחזרו את דרכו של ישוע המיוסר נושא הצלב, עם אמו, נשים מקוננות וחיילים רומאים. הם הפסיקו לבוא והצלמים הפסידו צילומים מרגשים. כמה קבוצות נשאו יחד צלבים גדולים, מאלו שצליינים נושאים בדרך כלל בדרך הייסורים.DSC_0686DSC_0661DSC_0632DSC_0620DSC_0682

 יום השישי הטוב האורתודוקסי 

יום השישי הטוב הוא יום הצליבה ובו מתקיימות תהלוכות רבות משתתפים נושאי צלבים בדרך הייסורים. ביום שישי, ה-3.5.2013, חל יום הצליבה של האורתודוקסים.ortho friday 1

ortho friday 2ortho friday 3124

 יום השישי הטוב בדיר אל-סולטאן 

בדיר אל-סולטאן, המנזר האתיופי שעל גג כנסיית הקבר, מתאספים מאות צליינים מאתיופיה. הם צמים 24 שעות והפעם היה יום חם מאוד בירושלים ולאתיופים היה קשה מאוד. בכל זאת גברים רבים מבלים שעות ארוכות בתפילה תוך כריעות והשתחוויות.ethiop friday 1

ethiop friday 2

ethiop friday 3

 לוויות לישוע 

באותו יום שישי, לפנות ערב, מציבים אפיריון מקושט בפרחים בכנסיות המינזרים האורתודוקסיות בירושלים. לאחר תפילה מיוחדת יוצאת לווייה, בא נושאים את האפיריון המקושט ובו איקונה רקומה של ישוע, מכוסה בפרחים. לאחר סיבוב בסמטאות מחזירים אותה לכנסייה.ortho funeral 1ortho funeral 2ortho funeral 3

לווייה של הקהילה היוונית-אורתודוקסית: מתקיימת בחצר כנסיית הקבר לעת ערב. תהלוכה קטנה, בראשה נושאי ניסים, אחריה נושאי נרות ואחריהם נושאי הארון המקושט, בו איקונה רקומה של ישוע המת. אחרי שהתהלוכה מסובבת את החצר שלוש פעמים מכניסים את הארון לכנסיית הקהילה (יעקב הקדוש). מניחים אוטתה על דרגש ורבים מהמשתתפים זוחלים מתחתיה.DSC_8933DSC_8975DSC_8977DSC_8984

לוויה סורית: מאוחר יותר בערב מתקיימת לווייה בכנסייה הסורית שבמינזר על שם מרק הקדוש. אחרי תפילה (בארמית) מלווה בשירת מקהלת נשים מכבים את האורות בכנסייה והתפילה ממשיכה לאור נרות ואחריה תהלוכה קצרה בה נושאים ארון מקושט בפרחים.DSC_9008DSC_9014DSC_9011

 לווייה ארמנית
לוויית האדון  בכנסיית סורפ האגופ הארמנית, 18.4.2014.

לדעתי, היפה מכולם הוא הטקס הארמני. הקתדרלה שלהם אפלולית, מוארת רק בהמון נרות ומנורות שמן. המשרתים בקודש לבושים בבגדים רקומים יפהפיים ושירת המקהלה כשירת מלאכים. רוב הטקס נערך מול ארון מתים סמלי, מקושט ומואר בנרות.DSC_5641DSC_5523DSC_5615DSC_5660DSC_5670DSC_5696

בכנסיית סנט סלבאדור, כנסיית המינזר הפרנציסקני המשמשת גם ככנסיית הקהילה הקתולית בירושלים, מתקיים לעת ערב טקס שבו צולבים בובה יפה של ישוע המתייסר. לאחר מכן מורידים אותה מהצלב ונושאים אותה, את הצלב, את כלי הצליבה ואת כתר הקוצים, בתהלוכה גדולה הסובבת ברובע הנוצרי.


DSC_9660 DSC_9591

 לווייה בכנסיית הקבר
לווית הנזירים האורתודוקסים בכנסיית הקבר, יום שישי, 29.4.2016

את הלווייה האחרונה מקיימים הנזירים האורתודוקסים בכנסיית הקבר מאוחר בלילה. הם מביאים איקונה גדולה של ישוע שאחרי הצליבה, רקומה על בד, ועליה המון עלי כותרת של ורדים. את האיקונה מניחים על מקום הצליבה ומשם מורידים אותה ופורסים אותה על אבן המשחה. שם נערך טקס יפה בניהולו של הפטריארך. משם נושאים את האיקונה בתהלוכה סביב האדיקולה ומסיימים בקבר הקדוש.DSC_2862DSC_2928DSC_2934DSC_2952DSC_2965DSC_2971

 טקס הצליבה המלכיתי

המלכיתים עורכים את טקס שיחזור הצליבה שלהם ביום חמישי, מידלאחר טקס רחיצת הרגליים. מכבים את האורות בכנסייה והטקס נערך בחושך. נושאים צלב גדול בתהלוכה ואחריה ממסמרים את דמות ישוע על הצלב ומציבים את הצלב בראש דוכן-מדרגות מקושט בפרחים ובנרות המסמל את הגולגותא. צולם ב-26.3.2016Untitled-5Untitled-6Untitled-7Untitled-8Untitled-9

 לוויית ישוע המלכיתית 
הלווייה הכי יפה נערכת אצל המלכיתים. מציבים ארון קבורה יפהפה על הבמה ובו דמות הצלוב שהורדה מהצלב, מכוסה בפרחים אדומים. לאחר שורה של תפילות, טקסים ותהלוכות מוציאים אותו בתהלוכה קצרה בסמטה הסמוכה. לאחר מכן מציבים אותו שוב על הבמה וכל אנשי הקהילה באים לנשק את דמות הצלוב ולאסוף מהפרחים שבארון. צולם ב-25.3.2016.Untitled-5Untitled-6Untitled-7Untitled-8Untitled-9

 לוויית ישוע הפרנציסקנית
לוויית ישוע של הנזירים הפרנציסקנים בכנסיית הקבר. יום שישי, 18.4.2014

לקראת הטקס מכסים את אבן המשחה בתכריךDSC_5833

מעלים בתהלוכה פסל עץ של הצלוב אל הגולגותאDSC_5843

"ויבוא גם נקדימון…ויבא תערובת מור ואהלות…") (יוחנן יט, 39) שני נזירים נושאים מיכלים בהם תע-רובת מור ואהלות (נרד).DSC_5935

DSC_5952 DSC_5876

כורכים סביבו יריעת בדDSC_5901

בעזרת פטיש וצבת חולצים את המסמריםDSC_5912DSC_5916

נושאים את הצלוב למטה, אל אבן המשחה, ומניחים אותו עליהDSC_5938

DSC_5973

"ויקחו את גופת ישוע ויעטו אותה בתכריכים עם הבשמים…" (שם). שמים את ישוע על אבן המשחה, הקסטוס (ראש הקסטודיה טרה סנקטה) מפזר עליה מהבשמים ויוצק עליה שמן מכלי בעל זרבובית ארוכה.

DSC_5983

ואחר כך נושאים אותו בתהלוכה אל הקבר הקדושDSC_5978

 חלוקת הקֶטֶמָה 

טקס חלוקת הקֶטֶמָה בדיר אל-סולטאן ביום "שבת האור" האורתודוקסית, 11.4.2015

קטמה (Ketema) הוא צרור ענפי צמחים ירוקים המלווים באתיופיה טקסים דתיים וחילוניים. בירושלים מחלקים לאתיופים הנוצרים ענפי קטמה, מיובאים בטיסה מאתיופיה, בטקס במנזר דיר אל-סולטאן שעל גג כנסיית הקבר. הטקס נערך בבוקר של שבת האור האורתודוקסית. השנה (2015) הייתה הקטמה ענפי גומא, אך ראיתי בעבר גם צמחים אחרים בטקס. בשבע בבוקר צועד כוהן ברחבי המנזר כשבידו האחת צרור קטמה ובשנייה פעמון שבצלצוליו הוא מזעיק את הקהל לטקס. באותה עת מצלצל נזיר בפעמוני המינזר.DSC_9045DSC_9035אחרי זמן מה מביאים את צרור ענפי הקטמה עטופים בבד צבעוני. את הצרור מניחים על במה ועליה הארכיבישוף עם הבישופים שלו תופסים את מקומם. לאחר תפילה ארוכה הם מקדשים את הצרור ואז יוצאים כולם בתהלוכה עליזה המקיפה את כיפת הלנה הקדושה שלוש פעמים. בראש התהלוכה הולכים הקוואסים האתיופים, אחריהם מתופפים בתופי הקבארו, אחריהם הארכיבישוף שמעליו נושאים שמשיה מקושטת, סמל מעמד ואחריהם כל הקהל. לבסוף מחלקים ענפים ירוקים למשתתפים ורובם עוטרים בהם את מצחם.DSC_9078DSC_9187DSC_9175DSC_9207DSC_9209DSC_9241DSC_9227DSC_9052

 טקס האש הקדושה 

ישוע נצלב ביום שישי וביום ראשון לא נמצא בקברו ולכן חוגגים בשבת שלפני יום ראשון, הפסחא, את "שבת האור". העדות המזרחיות (יוונים-אורתודוקסים, ארמנים, קופטים וסורים) חוגגים ביום זה את "טקס האש הקדושה". בשיא הטקס נכנס הפטריארך היווני עם נציג הפטריארך הארמני את היכל הקבר עם אבוקות כבויות ויוצא עם אבוקות דולקות. אלפי המאמינים המצתופפים בכנסייה מדליקים מאש זו צרורות של 33 נרות, כמניין שנות חייו של ישוע. הרבה אכסטזה, אלימות ודוחק בטקס זה. ביום שבת, 14.4.2012, היא "שבת האור", הייתי בכנסיית הקבר המלאה עד אפס מקום בקהל מאמינים נלהב שקיבל את האש. נוספו צילומים מ-2013, 2014 ו-2015. על פי הסכמים עתיקים, נתונה לארמנים הזכות לפתוח בשבת האור את דלתות כנסיית הקבר. בתהלוכה היוצאת מהמנזר הארמני צועדים בראש שני קוואסים. אחריהם הדראגומן הארמני נושא בגאון את מפתח כנסיית הקבר. מצידו האחד בני משפחת ג'ודה המוסלמים, שמאז כיבוש ירושלים על ידי צאלח א-דין מחזיקים במפתח, ומצידו האחר בני משפחת נוסייבה, גם הם מוסלמים, שלהם הזכות לפתוח את דלתות הכנסייה. אחריהם עשרות צליינים ארמנים.2 3

ליד הדלתות הנעולות. במרכז הדראגומן הארמני. לשמאלו נציג משפחת ג'ודה ולידו בנו. מימינו מר ואג'י נוסייבה, פותח הדלתות, ולידו בנו. הבנים משתתפים בטקס כדי שילמדו ויוכלו בבוא היום למלא את מקום אביהם. 4

מר ואג'י נוסייבה נוקש בטבעת שעל הדלת. בתגובה נפתח אשנב קטן וממנו מוציאים סולם עתיק. מר נוסייבה מטפס על הסולם, פותח את המנעול העליון, יורד ממנו ופותח את המנעול התחתון ואז פותח את דלתות הכנסייה.567

אחרי הארמנים מגיעה התהלוכה של הסורים. לקוואסים הסורים מדים עות'מאניים מהימים ההם ואחד מהם, בבגדים לבנים, נושא שוט. אחריהם מאות בני הקהילה הקטנה וצליינים, מלווים בתזמורת של הצופים. 8

הצעירים הקופטים מגיעים ברעש גדול, מניפים צלבים, מתופפים בתופים וקוראים חרוזים בשבח ישוע והטקס. בפנים הם מלאים התלהבות, קוראים קריאות , ורצים ממקום למקום.9

במרכז הרוטונדה ניצבת האדיקולה בה הקבר הקדוש. בצד אחד ממתינים נזירים אורתודוקסים, בשני ארמנים.Untitled-1

אל האדיקולה נכנסים מר ואג'י נוסייבה המוסלמי ויועץ שר הדתות לענייני עדות היהודי ובודקים שאין בה אש. לאחר מכן חותמים את הדלתות בגוש גדול של שעווה צהובה, עליו מטביעים השניים את החותמות שלהם. שני נזירים, האחד ארמני השני יווני, מחזיקים בסרטים המשוקעים בשעווה. הם השומרים על הקבר החתום.Untitled-2

בינתיים מתמלאת הכנסייה באלפי מאמינים, כולם נושאים צרורות של 33 נרות, כמניין שנות חייו של ישוע. 10

לבסוף מגיעה תהלוכה גדולה של היוונים-אורתודוקסים. בקושי מפנים להם מקום והם מסובבים את האדיקולה שלוש פעמים.11

מסירים את השעווה (המאמינים מתנפלים כדי לזכות בחתיכות ממנה), מסירים לפטריארך את בגדי הפאר והוא נכנס לאדיקולת הקבר, מלווה בנציג ארמני, ובידו שתי אבוקות כבויות.Untitled-3

כשהפטריארך באדיקולה מכבים את האורות והמתח מגיע לשיאו. פעם היו הנוכחים מניפים את הנרות הכבויים שבידיהם, נכונים לקלבל את האש. כיום הם מניפים ביד אחת את צרור הנרות ובשנייה מצלמה, סמרטפון או טבלט, מוכנים להנציח את הרגע הגדול.12

לאדיקולה שני פתחים עגולים לידם מחכים, מצד אחד נציג ארמני ובשני אורתודוקסי, לקבל את האש. ברגע שמופיעה האש נשמעת שאגת שמחה, הפעמונים מצלצלים בכל כוחם והנוכחים ממהרים להדליק את צרורות הנרות שבידיהם זה מזה. תוך דקות ספורות מתמלאת הכנסייה באלפי נרות דולקים שבידי אלפי אנשים צוהלים בהתלהבות.1315

נציג ארמני, בבגדים רקומים מיוחדים, נישא על כתפי שני בחורים הרצים איתו להביא את האש לפטריארך הארמני.14

holy fire 1

holy fire 2

רבים מדליקים באש הקדושה פנסים, לשאת אותה אל ביתם להדליק בה את אש התמיד מול האיקונה בבית או בכנסייה.

holy fire 316בתאריך 4.5.2013 העדפתי לתפוס עמדה מול חצר הכנסייה ולצלם ממנה את הרגע בו הגיע האש אל החצר.holy fire 1holy fire 2

בשנת 2015 עמדתי בסמטה שמצפון לכנסיית הקבר, שם עמדו המונים שלא הצליחו להכנס לכנסיית הקבר ושליח הביא בריצה את האש אליהם.DSC_9265DSC_9306DSC_9344DSC_9334DSC_9331DSC_9270

 פסחא אתיופית 

בשבת הקודם לפסחא (תמיד יום ראשון), לעת ערב, יוצאת תהלוכה יפה מחצר הפטריארכיה האתיופית אל מינזר "דיר אל-סולטאן". שם מתקיימת תפילה ארוכה ולאחריה תהלוכת נרות המקיפה את כיפת הלנה הקדושה שלוש פעמים.13

 שבת האור של הקתולים 

שבת האור של הקתולים (30.3.2013) גם היא השבת שבין יום השישי "הטוב", יום הצליבה, ובין יום ראשון, הפסחא. ביום זה קם ישוע לתחייה ואת זה מציינים הנוצרים בשבת האור. לכבוד הפסחא מכינים את לחמניות הביצה – הביצה מסמלת את התחייה, כי היא נראית כגוף דומם שממנו בוקעים חיים.or cath 1

  שבת האור הפרנציסקנית  

בשבע בבוקר מתחיל טקס "טבילת הנר" בכנסיית הקבר. על שולחן מצפון לאדיקולה מכינים קערה גדולה וכלים עם מים. הטקס עצמו נערך אל מול הכניסה לקבר הקדוש. לאחר התפילה הפטריארך של ירושלים נכנס לקבר הקדוש עם נר גדול ומדליק אותו מאש התמיד שבקבר. כל הנוכחים מדליקים נרות מאותו נר המסמל את ישוע הקם לתחייה. מוליכים בתהלוכה את הנר לשולחן, שם אחרי שקידשו את המים יוצקים אותם לקערה ומטבילים בה את הנר. צולם ב-26.3.2016.Untitled-1 Untitled-3Untitled-4

Untitled-6

  שבת האור המלכיתית  

בכנסייה של היוונים-קתולים (מלכיתים) מת-חילים את הטקס ב-09.30. הבישוף מדליק נר תוך כדי תפילה וכל הקהילה מדליקה נרות מהנר הזה. לאחר מכן נערכת תהלוכת נרות יפה בכנסייה ואחריה תפילה לאור נרות. בסוף כולם תוקעים את הנרות שלהם במתקן המיועד לכך. לסיום הטקס עובר הבישוף בין השורות בכנסייה ומשליך על הנוכחים עלי ער אציל (Laurus nobilis). הער ("עלי דפנה") שימש בעת העתיקה לזרי ניצחון ועליו מסמלים את נצחון ישוע על המוות.Untitled-5Untitled-6Untitled-7Untitled-8Untitled-9

Untitled-1

  הודים בירושלים  

הקונקנים (KONKANI) הם עם שחי בדרום מערב הודו, באזור גואה, ונוּצר בכפייה על ידי הפורטוגלים. כיום חיים רוב בני העם הזה כמהגרים או עובדים זרים מחוץ לגבולות הודו. בישראל יש מאות מהם העובדים בעיקר בסיעוד. בחמש בערב הם עורכים מיסה חגיגית בסנט סלבאדור ולאחריה הם יוצאים מהכנסייה וכל אחד מקבל ביצה קשה עטופה בתבלינים.  צולם ב-26.3.2016.

Untitled-2Untitled-3Untitled-4

בערב מתקיימים טקסי אור ברוב הכנסיות הקתוליות. מדליקים בחצר הכנסייה מדורה מקודשת וממנה מדליקים נר ראשי ממנו מציתים כל הנוכחים את נרותיהם והולכים בתהלוכה לכנסייה שבה עורכים תפילה חגיגית לאור נרות. ראשונים (בשש בערב, אחרי מיסת הקונקינים) הם בני הקהילה הקתולית של ירושלים, בכנסיית סנט סלבדור. לאחר הטקס מתקיימת בסמטאות הרובע הנוצרי תהלוכה גדולה עם לפידים בהשתתפות תזמורת של הצופים וקהל גדול ועליז. צולם ב-26.3.2016.Untitled-5

לפני שמדליקים את הנר הראשי מאש המדורה הקדושה נועצים בו, תוך ברכות, את חמש חתיכות הקטורת.Untitled-6Untitled-7

בכנסיית סנטה אנה הצלבנית העתיקה השייכת ל"אבות הלבנים". זה מסדר נזירים המשרת באפריקה, הטקסים בו כוללים אלמנטים אפריקניים ולכן הם יפים במיוחד. כאן, כמו גם בכנסיות האחרות, מתחיל הטקס במדורה שמדליקים בחצר.or cath 2

לאחר תפילה קצרה מדליקים באש המדורה נר גדול, "נר התחייה", וממנו מדליקים את הנרות שכל המשתתפים מחזיקים בידם והם יוצאים בתהלוכת נרות אל הכנסייה.or cath 3

חלקו הראשון של הטקס, הכולל תפילה ושירה, נערך בחושך, לאור נרות.or cath 4

Untitled-2חלקו הראשון של הטקס, הכולל תפילה ושירה, נערך בחושך, לאור נרות. חלק מהטקס מתקיים בנוסח אפריקני וכך גם חלק מהמוזיקה הליטורגית, בלווי תופים אפריקנים. קבוצת מחוללים עם נרות מסביב למזבח.or cath 5

טקס אפריקני: תהלוכה מביאה מנחות סמליות ומגישה אותן לכוהנים.or cath 6

ולסיום נערכת מיסה ומגישים את לחם ויין הקודש לקהל:or cath 7

מסורת וקדמה: סלפי עם האש הקדושהUntitled-1

בעשר בלילה מתחיל טקס דומה בחצר הנוטרדאם בהשתתפות הפטריארך הלטיני של ירושלים. כמו בכנסיות רבות אחרות שאליהן לא הספקתי להגיע, גם כאן היה טקס הדלקת הנר, תהלוכת נרות ותפילות. Untitled-3Untitled-4Untitled-5Untitled-7Untitled-8 

רבשעות הקטנות של הלילה 

בשעות הקטנות של הלילה, אור ליום ראשון – הוא יום הפסחא, מתקיימים טקסים בכנסיית הקבר. היוונים-אורתודוקסים עורכים טקס יפה עם תהלוכות המקיפות את האדיקולהDSC_9496DSC_9491DSC_9457DSC_9434

גם הקופטים עורכים באותה שעה טקס במקום שלהם, מאחורי האדיקולה. הטקס כולל תהלוכת נרות קצרה, בה נושאים איקונה של התחייה. הנזיר הנושא את האיקונה הולך אחורנית.

DSC_9401DSC_9520DSC_9507DSC_9516

 פסחא ארמנית 

ביום ראשון, יום הפסחא (5.5.2013 השנה) מתקיים טקס יפה בחצר סורפ האגופ – הוא יעקב הקדוש, על שמו נקרא המינזר הארמני. לארמנים בגדי טקס מרהיבים במיוחד.armenian eas 1armenian eas 2armenian eas 3armenian eas 4

 תהלוכת הרלקוויות הארמנית 

ביום שני, יום לאחר יום הפסחא (6.5.2013 השנה) מתקיים טקס ממיוחד במינזר הארמני. הטקס, בו נפרדים מעולי הרגל הארמנים שבאו לירושלים לפסחא, נישאות הרליקוויות הקדושות של המינזר בידי נזירים וכמרים בתהלוכה הסובבת את כנסיית יעקב הקדוש (סורפ האגופ) והצליינים מנשקים את הרליקוויות אחת אחת. הרליקוויה הקדושה ביותר, חתיכה מהצלב האמיתי, נישאת בידי הפטריארך כשמעליו נישאת חופה. בסיום יש טקס יפה הכולל מיסה.

את פני עולי הרגל מקבלת קרן אור מחלון שבכיפת הכנסייהarmenian relict 1armenian relict 2armenian relict 3armenian relict 4armenian relict 5armenian relict 6

בזמן שהכומר מגיש את לחם הקודש שני עוזרים מחזיקים מפה, שמע חס וחלילה ייפול פרור מהקודש ארצה.armenian relict 7

 תהלוכת גבירתנו של הכרמל 

בעת מלחמת העולם הראשונה היו הנזירים הצרפתים היושבים בסטלה מאריס "אזרחי אויב" ונאלצו לצאת לגלות. הם פחדו שהתורכים יפגעו בפסל גבירתנו של הכרמל ולכן הסתירו אותו בבית אחד מאנשי הקהילה הנוצרית בעיר התחתית. כשתמה המלחמה הושב הפסל למקומו בתהלוכה עליזה. מאז, כל שנה ביום ראשון החל שבועיים אחרי הפסחא מתקיימת תהלוכה רבת משתתפים בה גוררים את פסל גבירתנו של הכרמל המוצב על מרכב של מכונית. עשרות נשים וגברים גוררים בחבלים ודוחפים את המרכב הכבד, עליו – פרט לפסל – גם ארבע ילדות לבושות כמלאכים., כל הדרך התלולה מהעיר התחתית ועד לראש הכרמל, לסטלה מאריס. השנה, מסיבות שונות, התהלוכה נדחתה ל-19.5.2013.carmel 1carmel 2carmel 3carmel 4carmel 5

 קורפוס כריסטי 

טקס קתולי "גופו של המשיח" בכנסיית הקבר, יום חמישי, 19.6.2014

טקס האוכריסטיה ("סעודת האדון", "מיסה") הוא אחד הסקרמנטים החשובים בעולם הנוצרי במהלכו לחם ויין הופכים (למעשה!) לבשרו ולדמו של ישוע (טרנסובסטנטיה). הפרוטסטנטים לא קיבלו עיקרון זה ולכן לאחר הרפורמציה ציווה האפיפיור לחגוג את חג גופו של המשיח כדי להדגישו ולכן הוא חג קתולי. מועד החג הוא ביום חמישי לאחר חג השילוש הקדוש (11 ימים אחרי הפנטקוסט) אך במועד זה הוא נחגג רק בותיקן ובכנסיית הקבר בירושלים. בכנסיות הרגילות הוא נחגג ביום ראשון שאחריו כי יום ראשון הוא יום חופש למאמינים. 1

הטקס היפה מנוהל על ידי הפטריארך של ירושלים ומלווה בנגינת עוגב ובשירה דתית של כל המשתתפים, בהם אנשי דת (בלבוש לבן) אך גם אזרחים רבים. 5234

הגשה (Offertory): נציגים של קבוצות שונות, זוגות זוגות, מביאים לחם ויין לפטריארך לברכה.offertory

ארבעה קוואסים צועדים בראש התהלוכות1a

כוהני הדת שותים מהיין ואוכלים את לחם הקודש ואחריהם הם מגישים את הלחם לפי כל הנוכחים. לבסוף יוצאים כולם, נרות בידיהם, בתהלוכה יפה המקיפה את הרוטונדה והיא החלק היפה ביותר בטקס. בראש צועדים הקוואסים, מקישים במקלותיהם על אבני המרצפת, אחריהם הנזירים וכוהני הדת. אחריהם הפטריארך נושא את לחם הקודש מתחת לחופה, לפניו שני נערים מקטירים קטורת, ובסוף האזרחים.67891011

12

 העלייה לשמיים 

ישוע נצלב, מת, נקבר, קם לתחייה והסתובב בין חסידיו ארבעים יום ואז עלה לשמים משם ישוב באחרית הימים. יום העלייה לשמיים נקבע, כשאר החגים הקשורים בפסחא, על פי תאריך הפסחא שאינו קלנדארי ועל כן הוא משתנה כל שנה. המקום בו התרחשה העלייה לשמיים היא כיום חלק ממסגד. לכבוד החג הנוצרים מקבלים אותו לרשותם ליומיים בהם העדות השונות נוטות אוהלים ומקיימות טקסים שונים.DSC_5170

האדיקולה מבפנים. הסלע השקוע ברצפה עליו סימן רגלו של ישוע. שימו לב למחרב, המציין שהמקום משמש מסגד כל השנה.DSC_4942

יום קודם ליום העלייה מגיעים נציגי העדות המזרחיות (יוונים-אורתודוקסים, ארמנים, קופטים וסורים. בתאריך הגרגוריאני – הפרנציסקנים). בבוקר מקימים אוהלים לעדות השונות ואחרי הצהריים מתקיימים טקסים לטיהור המקום. הטקס העיקרי נערך על ידי האורתודוקסים. קודם נערך טקס קידוש המים (הגיאזמוס קטן) בכלי מיוחד על ידי כוהן דת, הוא מזה מים קדושים על ראשי הנוכחים ומברך אותם ואחר כך מזה מהמים (בדרך כלל בעזרת צרור ענפי ריחן. הפעם – 8.6.2016 – משום מה בעזרת ענפי גרניום ריחני) על הסביבה ועל האדיקולה מבחוץ ומבפנים. בסוף, בתום הטקסים, נערכת תהלוכה מאתר העלייה לווירי גליליי.DSC_5008DSC_5049DSC_5075

הארמנים עורכים תפילה ארוכה במהלכה מנקה כוהן דת את המזבח יפה יפה.DSC_5129

ב-2013 חגגו העדות המזרחיות את החג ב-13.6. באדיקולה הצלבנית מדליקים נרות ומנשקים את סימן רגלו של ישוע: general 1

general 2

האורתודוקסים, כרגיל, הם הרבים ביותר:

ortho 1 ortho 2ortho 3ortho 4

לארמנים בגדי טקס רקומים יפהפיים.

armeniansarmenians 2CeremonyPics20

הקופטים:

copts 2copts 1

והסורים המתפללים ושרים בארמית:

syrians

הקתולים (למעשה הפרנציסקנים) חוגגים על פי הלוח הגרגוריאני. לעיתים יומם נופל יחד עם העדות המזרחיות. הם מקימים אוהלים כדוגמת האוהלים ששימשו תיירים במאה ה-19, מתפללים באדיקולה שאת קירותיה הם מכסים בבד צבעוני ומסיימים במיסה.DSC_6968DSC_6985

 העלייה לשמיים בכנסייה הרוסית  

המנזר הרוסי בא-טור שעל הר הזיתים ניכר במגדל הגבוה ביותר בירושלים. בשעה שנערכים הטקסים כנסיית העלייה לשמים הסמוכה נערך טקס יפה בכנסיית המנזר. מהבוקר נערכת מיסה בהשתתפות מאות צליינים רוסים.1

2

לאחר מכן נערכת תהלוכה המקיפה את הכנסייה שלוש פעמים. נזירות נושאות איקונות ובישוף מזה מים קדושים על הקהל סביבו (גם על המצלמה שלי, בכוונה!).לאחר מכן נערכת תהלוכה המקיפה את הכנסייה שלוש פעמים. נזירות נושאות איקונות ובישוף מזה מים קדושים על הקהל סביבו (גם על המצלמה שלי, בכוונה!).34

 5

לכנסיית העלייה לשמיים הרוסית מגדל פעמונים גבוה הנראה מרחוק ובראשו פעמון ענק. הפעמון (6-7 טונות משקלו) נשלח כשי בסוף המאה ה-19 מהצאר הרוסי והגיע באונייה לנמל יפו. שם הכניסו אותו לתוף של עץ וכמה עשרות צליינים (בעיקר צלייניות) גילגלו אותו תוך שירת מזמורים דתיים במשך שבועיים עד למקומו על הר הזיתים. בראש המגדל מותקן רמקול המשדר את הטקס שבכנסייה למטה. שתי נזירות עולות למגדל וכשהן שומעות ברמקולים את הקטע המתאים נזירה אחת מצלצלת בפעמון הענק והשנייה, קומה מעליה, מנגנת בסט הפעמונים.Untitled-1Untitled-2

  פנטקוסט אצל הסורים 
יום ראשון, 31.5.2015DSC_1353

 פנטקוסט ביוונית חמישים ימים, הכוונה בעצם לחג השבועות, החל אצל הנוצרים תמיד ביום ראשון – שבעה שבועות מיום הפסחא. ביום זה התכנסו הנוצרים הראשונים בביתם ורוח הקודש ירדה עליהם בדמות לשונות אש.  אז החלו לדבר בלשונות אחרות. הדיבור בלשונות אחרות מסמל את יציאת הנצרות מהיהדות והפיכתה לדת קוסמופוליטית. על פי המסורת הנוצרית, הבית שבו ישבו מרים, השליחים וראשוני הנוצרים, הוא הבית שבו נערכה הסעודה האחרונה. רוב הנוצרים מזהים את המקום שבו ירדה רוח הקודש עם חדר הסעודה האחרונה (או עם החדר שלידו) שמעל ל"קבר דוד". לפי הנוצרים-הסורים, בית זה היה ביתו של יוחנן, התלמיד האהוב, המכונה מרקוס, שאימץ את מרים לאם והוא הבית שבו שוכן המינזר שלהם, סנט מארק. כנסיית המינזר, בה מתכנסת הקהילה, נבנתה בתקופה הצלבנית על בסיס של כנסייה סורית-ביזנטית. ביום זה נערכת במקום תפילה ארוכה ונערך טקס סעודת האדון (מיסה).DSC_1418DSC_1428DSC_1358DSC_1502DSC_1433DSC_1562DSC_1531

 בתקופה שבין הפסחא לפנטקוסט לא נוהגים לכרוע בתפילה. בתפילות הפנטקוסט חוזרים לכרוע. בתפילה המתארת את המיסתורין של ירידת לשונות האש בפנטקוסט על המאמינים, מתופפים המאמינים בקצב התפילה – כל אחד על גב זה שלפניו – לסמל את הלהבות היורדות.DSC_1512DSC_1511

 לקראת סוף הטקס מניחים מתחת למזבח קערות מים שבהם טבולים ענפי עץ אגוז. האגוז, פרי מתוק הסגור בקליפה קשה, מסמל את הקהילה הקטנה שבזמן הפנטקוסט הייתה סגורה בחדר. המים מתקדשים, ולאחר מכן מזים אותם על הקהל, תחילה הבישוף ואחריו הנזירים. האחרון במש-פריצים, נזיר עליז, הרטיב בשמחה את הקהל. שימו לב להבעת פניו.DSC_1442DSC_1517DSC_1526

 בסיום הטקס עומד דיאקון ביציאה ומחלק ליוצאים לחם מבורך (זה לא לחם קודש!).DSC_1560 אחרי הטקס מוזמנים אנשי הקהילה לקבלת פנים בדירת הבישוף.DSC_1574

      פנטקוסט אצל הארמנים 
יום ראשון, 31.5.2015

ביום ראשון, יום הפנטקוסט, בשעה 15.00 יצאה תהלוכה ארמנית ממינזר יעקב הקדוש אל חדר הסעודה האחרונה שמעל ל"קבר דוד". הם קיימו שם טקס קצר על רקע צרחות של צעירים יהודים מ"המטה להצלת קבר דוד מלכנו" ש"הגנו על קבר דוד מלכנו מפני הטומאה". היו שם יותר שוטרים מצורחים.DSC_1584DSC_1607DSC_1640

מחדר הסעודה האחרונה המשיכה התהלוכה אל מינזר סנט סלוואדור הארמני שעל הר ציון. שם התקיים טקס נוסף בקלויסטר שבו קבורים הפטריארכים הארמנים. לאחר מכן נכנסו כולם לכנסייה הצמודה לקלויסטר ובה התקיימה התפילה האחרונה.DSC_1687

   פנטקוסט אצל היוונים-אורתודוקסים 
יום שני, 1.6.2015

תור האורתודוקסים להתפלל בחדר הסעודה האחרונה הוא ביום שני. האורתודוקסים חוגגים את הפנטקוסט יומיים, היום השני מוקדש לרוח הקודש. בבוקר יוצאת תהלוכה לא גדולה מסמינר הכמרים שעל הר ציון.  בין הסמינר וקבר דוד, ב"גן היווני", יש מערה חצובה שאליה יורדים במדרגות. מערה זו היא בעצם מרתף של בית מימי בית שני (מהמאה הראשונה לפנה"ס) ובו מקווה טהרה והיא שייכת ליוונים אורתודוקסים. למערה יורדים אנשי הדת ומקיימים בה תפילה ושאר משתתפי התהלוכה מתפללים מחוץ למערה הגדורה ברשת ברזל. התפילה במערה היא מסורת קדומה, מבלי שאיש יודע מדוע קודשה.DSC_1719DSC_1729DSC_1738DSC_1746DSC_1819DSC_1787

  גם היהודים "חוגגים" 

עיקר המחאה הייתה ביום שני, ביום שבו מותר ליוונים האורתודוקסים להתפלל ב"קבר דוד". הרבה שוטרים והרבה אלימות נדרשו לפנות את אנשי "המטה להצלת קבר דוד מלכנו" מהקבר. יחד עם זאת המשטרה קיבלה את דרישות הקיצוניים ואיפשרה רק לכעשרה אנשי דת נוצרים להיכנס למיתחם הקבר ומנעה מהם להיכנס עם צלבים ולהקטיר קטורת, כפי שהיה מקובל בשנים קודמות. עשרות שטרים שמרו על הצעירים שצרחו, שרו, רקדו עם ספרי תורה ותקעו בשופר. מתחם "קבר דוד" קדוש לשלוש הדתות, אך מיהדים אותו באלימות.DSC_1640DSC_1645DSC_1768DSC_1804DSC_1811DSC_1764

  נבי מוסא 
חגיגות המוסלמים בנבי מוסא יום שישי, 10.4.2015 (מועד החגיגות נקבע שבועיים אחרי הפסחא האורתודוקסי)DSC_8708

נבי מוסא, הוא משה רבנו, נערץ גם על ידי המוסלמים ונזכר פעמים רבות בקוראן. מקום קברו, סמוך ליריחו, נגלה למוחמד במסע הלילה המופלא. למעשה, נקבע קברו כאן רק בימי הביניים והמבנה הוקם לראשונה על ידי הסולטאן הממלוכי בייברס. משערים שתאריך המווסם (עלייה לרגל) נקבע סמוך לפסחא כדי לרכז עולי רגל ערבים למקרה שעולי הרגל הנוצרים יביאו למסע צלב חדש. החגיגות פסקו עם פרוץ המרד הערבי (1936), התחדשו לכמה שנים בשנות התשעים, פסקו עם האינטיפאדה השנייה וחזרו והתחדשו בשנים האחרונות.

מחוץ למבנה מתקיים שוק מזרחי צבעוני. זמן רב עבר מאז ראיתי לאחרונה מוכר תמרהינדי מסורתי. החידוש – כוסות פלסטיק חד-פעמיות.DSC_8718DSC_8845


מעטים מהמבקרים מאזינים לנאומים. הרוב עומד בתור לקבל מרק חם או סנדביצ'ים שמגישים בחינם, או יושבים משפחות-משפחות לסעוד מהמאכלים שהביאו.DSC_8731
DSC_8849DSC_8754

DSC_8747נננDSC_8840DSC_8786

באחד החדרים רוקדת ושרה חבורת צוּפים (קרי סופים, דרווישים) משכם. אלה מקבלים אותי בשמחה כי הם זוכרים את ביקורי אצלם בזאווייה בשכם לפני חמש עשרה שנה.DSC_8817
DSC_8740DSC_8864

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>